AI goes beyond

AI goes beyond

AI goes beyond. Blog Martijn van Dalen Consultancy

Terwijl wij eerst dachten dat Artificial Intelligence vooral onze repeterende taken zou kunnen overnemen, en later ook onze analytische vaardigheden, maar dat onze creativiteit DE toegevoegde waarde van de mens zou zijn, gaat AI verder dan dat wij dachten.

We zien al decennia dat machines menselijke taken overnemen. Eerst vooral spierkracht: machines nemen fysieke kracht over, zoals graafmachines. Ook zien we dat repeterende fysieke taken in fabrieken al decennialang worden overgenomen door machines. Een stap verder zien we nu ook gerobotiseerde magazijnen van bijvoorbeeld Amazon. Dit neemt het complete menselijke handelen in een magazijn weg: robots pakken pakketjes, sorteren dit en zorgen ervoor dat deze pakketjes op het juiste moment in de juiste wagen op de juiste route naar het juiste adres worden vervoerd.

Analytische vaardigheden van AI

Ook de analytische vaardigheden van AI worden steeds beter. Daar waar machines eerst de rekencapaciteit van mensen overnamen (van een ‘simpele’ rekenmachine tot computers met geavanceerde rekenmodellen), zien we nu de stap naar analytische vaardigheden. Dat begon al een tijd geleden met schaakcomputers, en het spel Go, waarin een computer voor het eerst ook won van menselijke grootmeesters (lees hier meer over Deepmind AlphaGo). Nu zien we al een tijdje dat machines analyse kunnen maken van data die het menselijk brein niet altijd kan. Data Analytics tools zoals QlikView helpen hierbij. Ook process mining is interessant om datastromen inzichtelijk te maken, zodat (bij)gestuurd kan worden. Ook zien we dat computers beter kunnen voorspellen door gebruik te maken van meerdere bronnen en rekening te houden met meerdere factoren dan het menselijk brein kan. Hierdoor neemt de voorspellingskracht toe en beter geanticipeerd worden op toekomstige veranderingen. Dit geldt niet alleen voor het weer en andere fysieke factoren, maar ook voor menselijk gedrag, en daarmee is dit waardevolle stuurinformatie. De voorspellingen voor de ontwikkelingen van AI zijn zelfs dat de analytische vaardigheden ver voorbij het menselijk brein gaan, dat het deze taken in z’n geheel kan overnemen.

Creatieve vaardigheden van AI

De toegevoegde waarde van de mens zou dan o.a. zitten in het creatieve proces. Eerder werd gezegd dat menselijke creativiteit, of dat nu muziek, beeldhouwkunst, schilderkunst of films zijn, niet vervangbaar zou zijn. Tot bekend werd dat AI ook perfecte schilderijen kan maken gebaseerd op wat wij als mensen gemiddeld mooi vinden. Zelfs een door AI gegenereerd schilderij heeft een prijs gewonnen: Jason Allen’s Théâtre D’Opéra Spatial. AI kan daarmee een gedeelte van ons creatieve brein vervangen. Dichterbij zien we inmiddels ook apps verschijnen die kunst kunnen maken, soms helemaal zelf gegenereerd en soms gebaseerd op een foto, zoals AI Gahaku of het populaire Lensa (lees hier meer over de psychologie achter de populariteit van Lensa). Ook zijn er wel schaduwkanten aan het gebruik van apps zoals Lensa, o.a. op het gebied van Privacy (lees hier meer).

Jason Allen’s Théâtre D’Opéra Spatial: AI art

Sommige kunstenaars zien deze AI-ontwikkeling met lede ogen aan, maar sommige kunstenaars maken er juist gebruik van, zoals Jason Allen. En wat als je nu alleen maar een paar woorden hoeft in te voeren, en er wordt een geweldig kunstwerk gecreëerd? Of er wordt een geweldig verhaal gecreëerd op basis van woorden die je invoert? Deze manier van kunstmatige creativiteit opent een nieuwe wereld. Jason Silva (storyteller & futurist) heeft hier een inspirerend filmpje over: 

Jason Silva on Generated AI

Creatieve AI in business: mogelijkheden

Leuk, al die door AI gegenereerde kunst, maar wat heb je hier nu in het bedrijfsleven aan? Stel je eens voor: een door AI gegenereerde marketingcampagne die veel succesvoller is dan de huidige marketingcampagnes, advertenties en commercials waarvan je zeker weet dat deze aanslaan, en recruitmentmateriaal waarmee je je kan onderscheiden van andere organisaties en wél mensen binnenhaalt op een krappe arbeidsmarkt. Dit zijn allemaal toepassingen die direct toegevoegde waarde opleveren. En wat dacht je dat het gebruik van deze nieuwe technologieën voor medewerkerstevredenheid en de aantrekkelijkheid als werkgever doet? Velen willen wel voor zo’n innovatief en inspirerende organisatie werken? Daarmee zie je dat niet alleen het bedrijfsleven, maar ook organisaties in de (semi-) publieke sector hier gebruik van kunnen maken. Ook bij het schrijven van analyses, memo’s, voorstellen, business cases, etc. via bijvoorbeeld een AI-tool zoals ChatGPT kan veel werk uit handen nemen. 

Ook kan een creatieve manier van denken helpen om processen van organisaties door te lichten en daarmee een aanzienlijke kostenreductie bereiken. Zelfs het ondersteunen in het vormgeven van de strategie van een organisatie kan ondersteund worden door een creatieve AI-tool: nieuwe markten worden aangeboord, nieuwe producten en diensten worden ontworpen en kansen die men niet eerder zag worden gepakt. Bedreigingen die men niet eerder zag, worden nu wel gezien, zodat er op geanticipeerd kan worden. Kortom, de toegevoegde waarde van creatieve AI-tools voor organisaties kan groot zijn.

Eerder werd AI ook als belangrijke ontwikkeling genoemd: Blog ‘Trends voor het nieuwe decennium’